Historien om NSU Scooter.

I midten af ​​50'erne, var NSU den største motorcykel producent i verden og eksporteres til 90 lande. I 1955 alene nåede man op på 350.000 producerede køretøjer. Den pålidelige Quickly, en af verdens mest populære knallert,  blev bygget i 980.000 stk. De orig. Lambretta blev indført i oktober 1947 ved Innocenti i Milano, i årene 1949/1950 derefter en licensaftale forhandles mellem Innocenti og NSU.

Kort tid derefter, stadig i 1950 købte en serie på 800 NSU Lambretta er Lambretta LC, kom som 125 ccm, og senere som 150, kom til Tyskland og blev malet og solgt med NSU logo og den nye etiket.


Et år senere, i januar / februar 1951 begyndte NSU med deres egen licenserede version af Lambretta i Tyskland. Lambretta blev solgt i Tyskland som en auto-scooter. 

Udviklere fra NSU foreslår sin egen scooter, som var fra januar 1956: D PRIMA (bygget 1956-60). Senere stadig fulgte med PRIMA V til 175 cc (bygget 1957-64). Den seneste udvikling var derefter PRIMA III (bygget 1957-64).
Til sidste kom NSU Maxima, men blev kun produceret som en prøve serie i ganske få eksemplar.