NSU Max-serien.  1952 – 1963

Efter 2. verdenskrig startede NSU produktionen med model 251 OSL.
NSU 251 OSL var forgænger for MAX. 251 OSL er fra den succesfulde OSL serien, førkrigs OSL-serien blev bygget fra 1933 til 1940. Efter 2. verdenskrig startede produktionen op igen i 1948 med en minimal ændring som førkrigs model.

Standardmax.  1952-1954

NSU Max var en af ​​de mest populære 250 ccm motorcykler i 1950'erne og 1960'erne. Den officielle betegnelse var: NSU 251 OSB. Den blev produceret fra 1952 til 1963 af NSU i Neckarsulm. 97.120 enheder blev bygget..

Specialmax.  1954-1956
Den Speicialemax havde endnu større "buffalo tank" med 14 liter og Aluminiuim bremser, som i væsentlig grad forbedret bremseevne. Disse ændringer signifikant indvirkning Speicialemax, selv om der er stel, gaffel, hjul er af samme dimensioner. Med 17 hk eller 12,5 kW (15 hk i første omgang) var NSU Max den overlegne motorcykel i sin klasse.

Supermax. 1956-1963
I slutningen af ​​1956 kom Supermax. Alle kunne genkende den ved at de to eksterne fjedre / dæmpere på baghjulsophæng. (Den tidligere standard-og Speicialemax havde en enkelt fjeder / spjæld inde i rammen som moderne motorcykler) Men hvis man ser på detaljerne, næsten hver del af Supermax er en lille smule anderledes fra de Standart-eller Speicialemax. Dette gør Supermax dele svære at få.

 

STANDARD,  SPECIAL og SUPERMAX  var de modeller, der alle kunne købe fra hans lokale NSU forhandler. Men der var nogle andre typer af MAX-familien, der kun var bygget til eksport til visse lande eller for konkurrence og derfor ikke til rådighed for alle

Geländemax. 1955

Første valg til off-road kørsel og især med sidevogn, var Geländemax. Det var en ren konkurrence maskinen, fra 1955 til 1960 var den med i  feltet ved de tyske mesterskab.
Den første Geländemax havde en større 21 "forhjul med 3,00-21 dæk og en tilsvarende udvidet gafler. Senere udgaver var en standard 19" forhjul (dæk 3,25-19). Motoren blev øget fra 19 til 25 hk. Andre træk var skjold foran motoren til at beskytte mod jordkontakt,  og høj udstødning.
Men den orginale Geländemax var der kun få af, som blev bygget af NSU forskningsafdeling. Det var i høj grad en replika Geländemax´er, som blev bygget af off-road kører, som brugte mere eller mindre originale dele fra Geländemax.

MAX-Scrambler 251 OSB
I 1957 bestilte den amerikansk-importør en lille serie på 230 special-fremstillet NSU MAX cykler til den amerikanske "Scramble"-arrangementer, en blanding fra Moto-Cross og udholdenhed. Udviklet fra Gelände-Max, havde MAX-scrambler følgende funktioner: En længere forgaffel med eksterne dæmpere, kortere bagskærmen, 21 "- forhjul; mindre forlygte med el-stik, let at tage af; mindre brændstoftank fra MAXI; brede off road styr; højt monteret fodhvilerne, højt monteret udstødningssystem; dobbeltsæde, store hale lys (som på BMW R 27) på den kortere bagskærm, bageste støddæmpere ligesom på Supermax motoren blev den normale Supermax motor med 18 hk, men der var en tune-up-kit til rådighed for at øge ydeevnen. . den særlige lavet lyddæmper blev bygget til rækkefølgen af ​​de amerikansk-importør, der ønskede en "stærk lyd".
I Tyskland MAX-Scrambler var ikke officielt solgt.