NSU Lux / Superlux. 1951 – 1956

I 1951 præsenterede NSU en ny 2-takts motorcykel i 200 cc klassen, NSU Lux, modellen havde ligesom Fox-modellen, stive pressede den centrale ramme kombineret med base sædet. Dette design var den samme som i de fire-takts version af NSU Max,  motorerne er også  identiske, med 198 cm ³ motor udstyret med to gasspjæld BING karburator.
Lux opnåede en effekt på 8,6 hk og med en 4-trins gearkasse, var den perfekt egnet til en sidevogn. Motoren var med kickstart. Tanken på 11,5 liter og i krom, såvel som udstødningsrør, så det var en "luksus motorcykel".


I 1954 blev Lux-model erstattet af Superlux. Den havde samme slagvolumen, men Superluxen havde nu 11 hk. Krumtapaksel, cylinder med reviderede indtag kanaler og topstykket, blev ændret. Dette øgede hastighed til 95 km/time. Der var også kommet en stor Buffalo 14 liter brændstof. Effektiviteten af bremserne var også væsentligt forbedret, gennem brug af fuld aluminium tromler med en diameter på 180,5 mm kæber, identisk med Supermax model. Desværre har forandringen af ​​produktionen og alle disse ændringer ikke stoppet den nedadgående tendens i efterspørgslen efter motorcykler. Produktion af denne model ophørte i slutningen af 1956 efter blot to år, efter den blev lanceret.

NSU Lux
1951: 3 651 stk.
1952: 30 660 stk.
1953: 17 052 stk.
1954: 11 487 stk (Lux + Superlux)

NSU Superlux.
1954: 11 487 stk. (Lux + Superlux)
1955: 13 395 stk.
1956: 2 600 stk.