NSU Konsul I.1951-1953  /  Konsul II. 1951-1954 

Det benægtes ikke at Konsul stammer fra 30'erne, med linjer til NSU OSL.
For far, mor, barn og en smule af bagage, var der plads med sidevogn. En acceptabel løsning på det tidspunkt, hvor mange ønske sig en bil .

NSU Konsul design var baseret på før krigen modelen, NSU OSL 351 og 501. 
I forhold til den version før krigen bla med baghjulsophæng, brugt man nu forgaffel affjedring og støddæmper bag. Køretøjets vægt er steget med 20 kg, hvilket gør dem mindre sport i forhold til før krigen OSL.

Reklame slogan var: "De kloge folk køber konsul." Dog nåede salget af motorcyklen ikke en tilfredsstillende størrelse, og selskabet indstillede produktionen i 1954. Havde man brug for en tung touring-cykel, var det mere foretrukket at købe en BMW.


Til anvendelser i motorsport, kunne der leveres en opjusteret version af NSU konsul I, motoren havde kun en udsugningskanal (kaldet Einportsystem), eksponerede hårnål ventil fjedre, større ventiler, en modificeret knastaksel og en større karburator. Motoren var på 33 hk,  tophastighed øges nu til 145 km / timen. Konsulen blev ofte brugt som en sidevognsmaskine

Konsul I: 1 cylinder - fire takt, OHV, 346 ccm
18 hk, maksimal hastighed 110 km / t
Produceret -1951 til 1953 i alt 8.200 stk

Konsul II: 1 cylinder - fire takt, OHV, 494 ccm
21 hk, topfart 123 km / t.
Produceret- 1951 til 1954 i alt 6.000 stk


Klik på billedet og hør en NSU Konsul 500.