NSU 350 / 500 Kompressor

Udvikling af NSU 350 ccm  kompressor motoren.
Wilhelm Herz og NSU tager en snak for at indlede en samarbejde efter anden verdenskrig. Han kommer i kontakt med racingafdeling på NSU, da hans ven Otto Mack arbejdede som chef tekniker. Trods det faktum, at det var forbudt med komressor motorer efter krigen, fandt Mack en motor et år senere og gav den til Herz. Ifølge Mack var racingtiden overe.
Herz sætte motoren i hans værksted for at se hvad den kunne, så Wilhelm Herzhavde travlt med motoren, og store ikke mindste store planer.
Sammen med det tekniske universitet i Stuttgart, får Herz motoren testet, kompressoren er med med to koniske drevne knastaksler, det giver en stor gevinst og det giver ham flere idéer, til at udvikle en stor maskine. Men trods den gode ide, er NSU slet ikke interesseret i en udviklingen i de private køre.

Winters og Herz arbejder med udvide med motoren , så der kommer endnu mere power fra kompressoren. Bladene i kompressoren kan ikke holde til presset. Herz starter forfra. God kvalitet stål er ikke nem at skaffe den tid, så Herz ville prøve klinger af hærdet svensk stål. Denne kvalitet var ikke til at skaffe i Tyskland, men efter mange timers præcisionsarbejde er kompressoren klar til høje omdr. Kompressoren kør nu som den skal, og motoren er gennem testet.

9 maj 1948 kører Herz en løb på Hockenheimrennen, han vinder med sin NSU 350 ccm. Han vinder alle i løb det og samme år, og bliver Tysklands mester i 350 ccm klassen. Wilhelm Herz er stadig ikke tilfreds,  drømmen går endnu videre. I Neckarsulm, finder han de gamle modeller frem, nu skal der lave nye afstøbninger, for at prøve nye komprimeringsteknikker af, og laves nye beregninger. Han finder en 385 ccm motor, men ville helst op på 500 ccm, selv om en 350er er en hurtig maskine, mener Herz at der er mere at hente.



Han må have kontakt til nogle folk fra NSU, han kan ikke klare det selv. Heldigvis, er interessen for racing-sport nu kommet til NSU. Herz udfører forskellige diskussioner med Albert Roder, maskinchefen på NSU. Det handler ikke bare om de "hemmelige", men også om  racing-sport nu.

Slutningen af ​​1948, beslutter NSU at de skal havde deres egen racing-hold. Wilhelm Herz skulle køre 350 cc klassen, Heiner Fleischmann til 500 ccm og 600 ccm for sidevogn til Hermann Böhm og co-driver Karl Fuchs.

12 April. 1951 verdensrekord.
Kompressor  290 km / t.
Den gamle rekord fra Ernst Henne på BMW er 279.5 km / t og har været siden 1937. Herz er ivrig efter at slå rekorden, så han sætter en kåbe på 500´eren og trimmer den til 110 hk. Hastigheden når da op på 290 km / t.

Kun 4 år efter bliver den hastighedsrekord for motorcykler slået,  newzealænderen Russel Wright kører med en Vincent  1000 ccm,  7.7 km / t hurtigere. I 1956, er motorcyklen blevet ændret i vindtunnelen og det blev så til (Dolphin III).
Der blev verdensrekorden øget til 339 km / t 

NSU 350 Kompressor. 1939-50

Motor: 2-cyl, fire taktsmotor, luftkølet, Slagvolumen: 348 ccm Effekt: 68 hk
vægt: 200 kg. Tophastighed:. 200 km / t

NSU 500 Kompressor. 1950
Motor: 2-cyl, fire taktsmotor, luftkølet, Slagvolumen: 499 ccm Effekt: 98 hk
vægt: 220 kg. Tophastighed:. 230 km / t

Imponerende hastighed i 1950, det må være datidens Suzuki Hayabusa eller Kawasaki Ninja