NSU 201 R - 251 S/501 S  Sportsmodel

NSU 201 R / 201T
NSU var den første tyske motorcykelfabrik som allerede i 1927 havde en samlebåndsproduktion. Først i 1928 Tyskland, var der en øvre grænse for vejskat på 200 ccm maskiner, og dermed kunne NSU tilbyde en tilsvarende mindre forskydning til 251 R. Den mindste model af Blockmodellerne var nu 201 R, motorblokken var den sidste NSU motorcykel med remstræk til baghjulet.

NSU ingeniørerne satte sig for at udvikle en nye 1 cylinder maskine, en sports maskine. Model 251 SS fortsatte og var til sport interesserede kunder, men så kom 501 med en ny speciel-sport model.



501 SS en maskine med 16 hk, ved at ændre plejlstang, stempel og cylinder var en hoved-styret motor med aftageligt topstykke, op til 60% mere power, på anmodning og mod merpris.

NSU 201 R / 201 T

År: 1928-1929
Motor: 1-cyl. firetakts motor, 199 ccm
Effekt: 4,5 hk ved 3500 rpm
Transmission: 3 gear, remtræk,
Egenvægt: 82 kg
Brændstoftank kapacitet: 6 liter
Tophastighed, 65. km / t
Produceret i 6561.stk

201 R : "R" betyder "driverem" (remtræk)
Model 201R er den samme som NSU 201T, bare uden remtræk.

NSU 251 S ( sportmodel ) 1927-29
NSU 501 S ( sportmodel )  1928-33

Motor: firetakts motor, luftkølet
Slagvolumen: 247 ccm 10 hk  / 494 ccm 16 hk
Egenvægt: 110 kg
Tophastighed: 100 km / t - 501 SS: 125 km / t
Produceret i: 251 SS. 1.110.stk  & 501 SS. 1002 stk