NSU Bison 2000

Hvem fandt på at bygge en motorcykel, den største 1 cylindret og komme i Guinness Book of Records. Det er præcis, hvad Franz Langer satte sig for, en tysk pensioneret ingeniør. Han havde allerede sit navn i Guinness rekordbøgerne for at have den største en cylindret motor, i dette tilfælde er det en 1.000 ccm motor. Med NSU 1000 blev hans rekord holde mange år, for en-cylindret motor med største slagvolumen.
Grundlaget for denne unikke maskine var en NSU 600 OSL fra 1939 i en forvokset version, som udvidet til 1000 ccm (1 liter). Motorcyklen vejer godt 180 kilo på omkring 40 hk og en tophastighed på omkring 90 km / t.

For at forhindre den store volumen motor går i stå under acceleration, er Langer nødt til at udvikle en speciel kobling for hans rekord motorcykel. NSU 1000 er i mellemtiden blevet overgået af en 1-cylindret motorcykel med en kapacitet på 1,5 liter. For at vinde recorden tilbage, konsturede han "Bison 2000" til verdensrekorden. Maskinen drives af en gigantisk 1-cylindret motor med en kapacitet på 2 liter.


Franz tog og erstattet det oprindelige 500 ccm motor med en flyvemaskine enkelt-cylindret motor. Flyvemaskinens 1440 ccm motor var stadig ikke nok ... så han forstørrede den til 2000 ccm! Den oprindelige stemplet var på 3 kilo, så han lavede en ny, på "kun" 1,6 kg. Efter flere ændringer, er hans motorcykel klar.
 
Det krøver god træning og have toptrimmede benmuskler, for at starte den med kickstart. En rustfri specialfremstillede 3" udstødningsystem uden lyddæmper, skulle være rigeligt til at overdøve en Harley......

For at forhindre den store volumen motor går i stå under acceleration, er Langer nødt til at udvikle en speciel kobling for hans rekord motorcykel. NSU 1000 er i mellemtiden blevet overgået af en 1-cylindret motorcykel med en kapacitet på 1,5 liter.


Klik på Youtube billedet og se Franz Langer, og ikke mindste høre den 2000 cm motor.