NSU Rennmax / Sportmax

NSU Rennmax
Fra 1952 til 1954 blev NSU Rennmax bygget, motoren havde imidlertid intet til fælles med standardmodellen. Det var en 2 cylinder med dobbelt overliggende knastaksler, den første af to lodrette aksler blev drevet i 1954 med kun en.
Motoren i ​​1954 var på 249 ccm, og leverede 39 hk ved 11.500/min. Den havde en seks-trins gearkasse og en maksimal hastighed på 190-195 km / t
Werner Haas i Augsburg forsvarede sit verdensmesterskab i overlegen stil, ved afgørende at vinde de første fire VM-løb på en sølv NSU Dolphin.


Dolphin  kunne gå 211 km/t, en forbløffende præstation. Dolphin havde en 6-trins gearkasse, og kun en vægt på 117 kg komplet med kåbe. NSU byggede kun seks af disse cykler, og var kun fabriksracere. I 1954 vandt Rennmax alle de løb, hvor den startede.

Motor: 2 cylinder 248 ccm
Effekt: 33 hk ved 10.500 omdr
Tophastighed: 211 km / t
Racing i 1953

NSU Sportmax

Engagement i road racing kom betydeligt tilbage i 1955. NSU kom med Sportmax. Motor var identisk med den normale Max motoren, med 28 hk og en åben udstødning. Denne Sportmax blev bygget i små serier (30 stykker) og kunne købes som godkendte private racere.

Motor: 1 cylinder, 4-takts 247 ccm
Effekt: 28 hk ved 10.000 omdr
Tophastighed: 212 km / t
Serie: 1954-1956