NSU Sportfox / Rennefox

NSU Sportfox
Sportfoxen er lavet på grundlag af standardmodellen. Planlagt var 30 motorcykler, som skulle tilbydes junior racere, men efterspørgslen var så stor, at omkring 750 maskiner blev bygget og solgt. Motoren var på 100 cm³ og udviklede 7,5 hk ved 7.000 rpm, topfart var 100 km/t. Foranstaltninger for denne præstation var poleret kanaler, forstærket ventil fjedre og et større indtag ventil, bla. Gennem omfattende brug af letvægts metal, vejede Sportfox kun 65 kg.



Udadtil afveg den en del fra standard modellen, ingen lys og med racing-bremseklodser, anden sæde, kortere skærme og en udstødning uden lyddæmpere.

NSU Rennfox.

Til brug i 125 ccm klassen fra 1952 til 1954 udviklede NSU Rennfox, motoren havde intet til fælles med Fox-serien. Første version af motoren var med med 54 mm boring, og i første omgang med to overliggende knastaksler, der leverede ca 14 hk ved 11.000 rpm. Fra 1953, nu kun med en boring på 58 mm og en slaglængde på 47,3 mm og kun én knastaksel med lodret skakt til venstre. Desuden blev krumtaphuset smallere end i den første version. Tophastighed på den ca 80 kg maskinen, kom med hjælp af den såkaldte "Blauwal-kåbe"  op på 175 km / t.
NSU Rennfox med "Blauwal-kåbe" blev i 1954 hurtigste encylindret motorcykel.