NSU 351 S/ 501 S / OS / OSL - 601 OSL

Historien med OSL begynder med at, NSU havde brug for reklame, så det blev foreslået af den daværende maskinchefen Otto Reitz at hyre en talentfuld designer fra England, der var vant til succes. De hyrede William Moore fra Norton, da der var samarbejdsvanskeligheder, flyttede Moore til NSU i 1929. Kort efter han var ankommet i Neckarsulm, blev NSU SS 500 konstrueret, en racermaskine. Hjertet til denne racer var, motorakslen som Moore havde udviklet i 1927, uden for sin arbejdstid fra Norton. Det var en videreudvikling af den legendariske Norton CS -1 -motor. Den blev brugt i modeller 500 SS og 600 SS. Chassiset komponenter som i første omgang kom primært fra de britiske leverandører. Efter at flere og flere dele var sat i større produktion til SS 500, blev 500 SS tilbudt til privat personer.
Til hverdagskørsel var 500 SS motoren for dyrt og for følsomme. Så derfor designede Moore en ny sporty fire-takts serien. I 1932 dukkede så 501 OS op.
 
351/501 S / OS. (1932-1934)
S-serien blev bygget som en højtydende motorcykel, en brugbare version af SS, hvor et komplekst system af veje og OHC cam drivakslen blev erstattet af billigere OHV timing. I 1933 ændrede han navnet type OS (OHV, sport).

351 S/OS:
1 cylinder - 4 takts motor, 347 ccm
17 hk  maks. hastighed 110 km/ t
Produceret i ca  stk.

501 S/OS
1 cylinder - 4 takts motor, 494 ccm
20 hk  maks. hastighed 125 km/ t
Produceret i ca  stk.

351/501 OSL (1935-1945)
Modellerne OSL (OHV, Sport, Luxus) var en videreudvikling af tidligere modeller S og OS. I 1935, blandt andet bruges speciale ventil fjedre (hoved stadig støbejern). Ændret sig lidt brændstoftanken, gjort valgfri udstødningsrør køre høj og 4-trins gearkasse. I 1936 skiftede igen formen på brændstoftanken (relief sider, større kapacitet 12,5 liter). I 1937 blev speedometeret placeret i lampen.
 



351  OSL
1 cylinder - 4 takts motor, 346 ccm
17-20 hk  maks. hastighed 110-115 km/ t
Produceret .1932-1940 i 19403.stk

501 OSL
1 cylinder - 4 takts motor, 494 ccm
20-20 hk  maks. hastighed 125-130 km/ t
Produceret. 1932-1940 i 10108 .stk.

Model 351 OSL
WH er baseret på den model 351 OSL. De vigtigste ændringer vedrører: koblingen (6 fjedre i stedet for én central), gearkasse (skiftende I, II og III, selvfølgelig), tykkere eger, udstødningssystem (udstødningsrør med en anden profil, trunkerede "hale" lyddæmper), brændstoftanken (højere indtag). Desuden blev de køretøjer udstyret med lineær i specielle beslag til læder tasker på begge sider af stammen. Køretøjet blev udstyret og i et rigere sæt af værktøjer. Motorcyklen havde ikke krom og var helt malet med maling typisk for militært udstyr.

Allerede i 1936 arbejede de på ny 600 ccm motor. Model 601 OSB, den blev dog taget af programmet, kort før serieproduktionen. I stedet blev den nye 601 OSL med linjer fra OSL 501. modellen fik en 562 ccm motor med 24 hk.
I stedet blev den nye 601 OSL med linjer fra OSL 501. modellen fik en 562 ccm motor med 24 hk.
Det var et nyt chassis, og derfor blev det i første omgang til omkring 50 maskiner fra den nye type 601 OSL.

601 OSL.
1 cylindret OHV fire-takts motor,
562 ccm - 24 hk ved 5000 omdr, 
åbent indre rør stålramme, 180 kg

Der blev solgt 4962 eksemplarer af NSU OSL 601 Wehrmacht.

Fra 1940 blev NSU motorcykel sat til produktion til i de væbnede ændrede styrker, 251 og ​​601 OSL OSL. Produktionen af ​​andre modeller OSL var ophørt. På billeder fra krig ses ofte en OSL´er.

Efter anden verdenskrig, kom de 350 og 500 ccm motorer fra 1951 igen i det nye chassis, som Konsul I (351 OS -T) & Konsul II (501 OS -T