NSU 201/251 OSL/OSB - 351OT.  1933 - 51

Forgænger til MAX var NSU 251 OSL fra den succesfulde OSL serien.
OSL 251 var den første fire-takts motor, som blev produceret af NSU efter anden verdenskrig. Det var også den mindste model af den berømte OSL-serien med 242 til 600 ccm 1 cylindret fire-takts motorer. Disse modeller var baseret på erfaringerne fra racermaskinerne 501 SS og 601 SS.

Inden for en kort tid, havde den opnået stor popularitet. Et slående kendetegnende for små motrer OSL er den forreste motorhuset integreret i olie reservoiret, den såkaldte kængurumave. Driften af ​​ventiler i hovedet hang i modeller med 242-331 ccm, 351-601 modeller med to knastaksler blev drevet af gear. Det bør nok understrege den sportslige karakter OSL modeller. Chassiset og transmission af små OSL modeller blev udledt fra de to-takts model Z / ZD og var tydeligvis ikke udviklet forud for NSU maskinchef Otto Reitz. Moores arbejde var primært motoren udvikling.

251 OSL var en populær maskine, meget økonomisk og billigt at købe, og som bidrog til en meget stor  popularitet i Tyskland. Efter næsten uafbrudt produktionstid på 19 år (1933-1952) og en mængde på 67442 stykker, blev produktionen indstillet i maj 1952. Det var den en af ​​de længst-producerede tyske motorcyklel model !
OSL serien er ændret næsten hver år, fra start til slut. Med flere hk, ændret på lydpotte, gearkasse osv...



201 OS - Serie 1. 1933
201 OSL - Serie 2. 1933-40
201 OSL - Serie 2. 1935-39
251 OSL - 1933-1943 & 1947-1952

251 OSL: 1 cylinder, 4 takts, 242 ccm, 10,5 hk, max. hastighed 100 km / t
Produceret: 1933 - 1952, ialt 67,000 stk

251 OSB
Sidst i ​​1938 og begyndelsen af ​​1939 arbejede man på prototypen NSU 251 OSB.  Denne model var tænkt til slutningen af ​​1938, og var tænkt til militære aspekter, en moderne efterfølger til model 201/251 serien OSL.

351 OT - 1936-39 /1950-51

OT 351
Som et supplement til OSL programmet udkom i 1936, 351 OT Alle de vigtige elementer fra den succesfulde 201/251 serien kombineret i OSL. Den væsentligste forskel mellem 351 OT (201/251 boret OSL) og 351 OSL er i motor og olietank: 351 OT olietanken integreret inde i motorhuset foran og 201 / 251 OSL, 351 OSL motor med separat olietank som OSL 501/601 modeller. NSU OT 351 var specielt beregnet til brug i bjergrige områder, og sidevogn operation som en økonomisk maskine. Eksport model for de nordiske lande som Norge og Østrig.

OT 351: 1 cylinder, 4 takts, 331 ccm, 12,5 hk, max. hastighed 105 km / t
Produceret: 1936-1939, fra 1950-1951
ialt 3,250 stk