NSU BAUMM  II / IV

Den flyvende græsplæne-stol BAUMM.
NSU motorcykler lavede verdensrekorder i 1951, i München både i 350 og 500 ccm klasserne, Det var det der satte grafiker Gustav Adolf Baumm igang, med lave en rekordmaskine. Det var en helt nyt koncept, chaufføren kørte maskinen, liggende på ryggen, hvilket resulterer i en ekstremt lav højde af køretøjet. Baumms ide skabte interesse for NSU. Baumm blev bygget og opkaldt efter ham selv.
 
BAUMM nåede at lave 11 nye verdensrekorder i 49 ccm til 250 ccm klassen.
Køretøjerne var kun omkring 75 cm høj.
I maj 1955, var der 22 nye ændringer, og dermed flere verdensrekorder, genopført med Baumm som chauffør.


BAUMM II (50)
49 ccm kompressorladet Quickly to-takts  motor, med 3,4 hk og tophastighed på 196 km / t.
BAUMM II (100) Rennefox motor
100 ccm fire-takts motor, 15,5 hk,
ny verdensrekord med 222 km / t
BAUMM II (125) Rennefox motor
125 ccm fire-takts motor, 20 hk,
ny verdensrekord med 242 km / t
BAUMM IV (250)
250 ccm 2 cyl Twin 4-takt. 42 hk

Baumm konceptet blev brugt igen i sommeren 1956, hvor de tog USA til den sidste og meget vellykket verdensrekord forsøg. HP Müller og Wilhelm II, havde planlagt at den nye BAUMM IV, skulle have en 250 ccm motor, men blev beskadiget i et styrt, og kunne ikke bruges derefter.

For at demonstrere hvor sikker og vise håndtering af denne usædvanlige køretøj var, kørte Baumm ved en racing arrangement  en demonstrations omgang.
På sådan en demotur i 1955 på Nürburgring, kom han ud af banen med den og blev dræbt.
Han blevet 34 år , men hans idé levede videre.

Gustav Adolf Baumm
1920 - 1955