Kort fortalt.


 


NSU historie
Grundlæggeren Christian Schmidt (født 1845), var mekaniker af profession. Han grundlagde i 1873 og Heinrich Stoll i Riedlingen på Donau, en "mekanisk værksted til fremstilling af strikkemaskiner." Dette var oprindelsen af ​​de senere værker af NSU

Ny fabrik i Neckarsulm
Den samlede vandkapacitet Neckarher og Sulm som gav byen sit navn, skyldes Smith til at ændre sit hovedkvarter. Han kaldte sit nye værksted "Neckarsulmer Strickmaschinenfabrik AG".." Det den efterfølgende berømte NSU motorcykel fabrik, fabrikken kom først igang efter Schmidts tidlige død i 1884.

Starten af cykel​​-produktionen
Christian Schmidt-Schwager og efterfølger som leder af virksomheden Gottlob Banzhaf (1858-1930) besluttede i 1886 at skifte til produktionen af ​​to-hjulede. Han regnede med stort økonomisk potentiale i denne branche, og mente at han kunne tjene flere penge med hjul end strikkemaskiner. Dette viste sig at være korrekt.
 
Mærket NSU
Den indledende succes med høje Banzhaf hjul, bygget i 1886 som "Germania". To år senere, slutningen af ​​1860, gik de over til serieproduktion af sikkerheds-lavt gear. Dette kunne øgede yderligere omsætning og overskudet. 1892 firmaet fik nyt navn og den anvendte forkortelse for første gang NSU - tre bogstaver, at de bynavne blev taget fra Neckarsulm. "N" kommer fra Neckar og "SU" af Sulm.

Succesen med motorcykler.
En anden grundpille med NSU, er efter århundredeskiftet med produktionen af ​​motorcykler. med start af fader modellen 'Neckarsulm Motorcykel "i 1901. Den var udstyret med en schweizisk-Zedel booster var 1,5 hk.

Den Neckarsulm bil.
I lyset af succesen med motorcykler, startede NSU med opførelsen af ​​biler. Denne beslutning kom ikke som nogen overraskelse. Den tidligere stål-hjulede ​​Gottlieb Daimler, en af ​​de første biler, med NSU chassiset. I 1906 kom den original Neckarsulm design.

Neckarsulm Fahrzeugwerke AG
Virksomheden vokser hurtigt. I 1906 var der allerede prduceret og solgt 2200 cykler. Motorcyklen kørte også på fuld damp, to tredjedele af den årlige produktion er til Europa og oversøisk. I 1911 står NSU for 50% af den samlede tyske eksport af motorcykler. Produktionen i 1914 udgjorde ialt, 1.200 medarbejdere 27000 cykler, 3.600 motorcykler og 900 biler

Militære køretøjer til anden verdenskrig.
Under første verdenskrig kom der motorcykler fra NSU til brug som militære køretøjer. Det var deres mest robuste modeller der blev valgt ud til dette.

Succeser og kriser i Weimarer republik
De turbulente år i Weimarer republik bragt NSU på en rutsjebane. Store resultater i motorsport kom fra virksomhedens bilproduktion 1929/30. Men den globale økonomiske krise, tvang Neckarsulms bilindustrien til at sælge fabrikker i Heilbronn til Italienske FIAT.

Ny berømmelse i racing
NSU optjent ny berømmelse i 30'erne. Takket være den nye leder Walter William Moore fra Storbritannien, som bla skabte Rennsport SS-serien. Neckarsulm virksomheden kørte problemfrit, så de bygge videre på deres to-hjulede racing succeser i 20'erne. Køreren Tom Bulluos, en anden brite, vandt på Moores maskiner, som blev erstattet i 1929 af Norton til NSU, mange mesterskabsbaner.

Folkets motorcykel
Driftsleder Fritz von Falkenhayn fra NSU var beskæftigelse i den nye nazistiske regering. Succesen med bilindustrien, hjalp til at den populære motorsport/motorcykler og massearbejdsløshed kunne reduceres. Det hjalp NSU Pony med til, den var en god modspil til biler og motorcyklen kom nu rigtig igang.

Kettenkrad skabt til Anden verdenskrig.
I anden verdenskrig var NSU, som mange andre store virksomheder primært leverandør af våben til militære motorcykler. Den bedst kendte blev produceret i samarbejde med Opel Kettenkrad. Som et resultat af at deltage i krig udgjorde NSU mål for allierede bombefly. Derfor blev fabrikken bombet og lagt i ruiner i 1945.

Genopbygning og nye udvidelser.
Efter krigen lykkedes det NSU og lave en hurtig fremgang, folket havde en ønske om mobilitet. Quick, Fox, Max & Lux skrev motorcykel historie. Den første nye udvikling efter krigen i 1949 kom chefdesigner Albert Roder med, det var Fox & Max var i 50'erne den mest kørte motorcykel i alle klasser.

50'erne
Midten af ​​50'erne var NSU den største motorcykel producent i verden og eksporterde til 90 lande. 7000 mennesker var igang i 1955, de nåede op på 350.000 producerede køretøjer. Den pålidelige Quickly, var verdens mest populære knallert, og var blev bygget 980.000 stk. Lambretta, blev først produceret i licens i Italien, NSU overtog senere den og deltog i scooter boomet i disse år, de skabte selv prima som også blev en succes.

Biler i den økonomiske klasse.
Næsten 30 år efter den økonomiske krise kom miraklet, der skulle bygges biler igen og til folket. På foranledning af den nye fabrik i 1957, forlod Prins samlebåndet. Bilen solgte godt, NSU-aktien steg voldsomt. Ligesom andre motorcykel producent, var NSU også besluttet på at opgive den to-hjulet køretøjer, og at koncentrere sig om fremstillingen af ​​biler.

Spider med Wankel motor.
I 1964 kom NSU Spider, den første bil med en wankelmotor. Selv med dette køretøj, blev der opnået succeser i motorsport

RO 80 - Design-ikon fra 60'erne

​​RO 80 med et revolutionerende design. Præsenteret på 1967 Frankfurt Motor Show, er den nye sedan er blevet hyldet af eksperter for nytænkning. Pressen roste smidig afvikling af to rotorer wankelmotor (2 x 498 ccm) med sin store præstation. Wankel princippet, faldt dog på grund af kondens problemer på stempel og højt brændstofforbrug.

Fusion med Audi
Selvom de tekniske vanskeligheder viste sig som en typisk børnesygdomme af en ny teknologi, og de problemer endelig blev løst, faldte NSU  i den økonomiske uro. En lukning af fabrik i 1969 blev kun undgået ved fusion med VW datterselskabet Audi.
Her slutter historien med NSU som enemærke. NSU er en af ​​rødderne af Audi koncernen, som billedet af Audi R8 humoristisk viser her nedenfor.....