Historien om NSU Cykler

I 1886 startede cyklen fremstillingsindustrien i Neckarsulm, ved siden af ​​strikkemaskinerne. Cyklen bestod hovedsagelige af engelsk dele. Den første en "Hochrad" lavet af NSU blev navngivet "Germania". Denne to-hjulede cykel havde et stort forhjul (1,47 m), og direkte drevet af pedaler. Til en enkelt buet sæde rør på bagsiden, var et lille skridt fast og en læder sadel med affjedring. Fordi de var ikke praktiske, kom cyklerne med mindre hjul, designet af Neckarsulmers. Fabrikken havde 60 medarbejdere og lavede 200 cykler i 1889. På grund af fortsatte efterspørgsel efter cykler, blev produktion af strikkemaskiner i 1892 lukket ned, så fabrikken nu kun producerede cykler.

 

Mærkenavnet "NSU im Hirschhorn" var officielt oprettet i 1892, modellen "Niederrad" 1893-1896 og blev meget populær og blev en salgssucces. Alle dele blev nu produceret fra egen fabrik. Fra 1892 var der metalmærke med navnet på kronrør.
Den første blev registreret særligt omdøbt til: Neckar Ulmer Fahrrad AG.

I 1900  ansatte man omkring 450 medarbejdere på NSU, det medførte en produktion på 5281 cykler. 1949 var et rekordår for padle-bremser, 297.000 stykker i alt. Der kom også i andre cyklerproducenter på markede, som den hollandske Empowerment.
NSU producerede omkring 343.000 motorcykler i 1955, cykler, knallerter, motorcykler og scootere, i alt 26.684.

Østrig laver så en femdobbelt importafgifter, som rammer salget voldsomt, Neckar Ulmer Strickland Maschinenfabrik AG bliver derefter tvunget til at kigge efter alternativer.

Fra 1958 var kom der små biler på markede. Efterspørgslen på cykler var nu faldet til omkring 40.000 enheder om året. Cykel-produktionen blev standset i 1963. Der blev i alt produceret 1.750.000 cykler.