NSU 110   1965 - 1972

NSU Type 110 var en mindre bil, første gang præsenteret på 1965 Frankfurt Motor Show. Den var baseret på NSU Prinz 1000, men med en længere akselafstand og en front-udhæng, der gav mere plads både i kabinen og i bagagerummet. Derfor blev blev Prinz-navnet droppet og navnet blev NSU 110.

Set forfra, store rektangulære forlygter skelne typen 110 fra de mindre modeller, ledsage en stor krom-effekt panel, der kan have passeret for en ægte grill. Indvendigt hjemmemarkedet biler featured et fashionabelt stribe speedometer, der minder om det, der findes på Opel Rekord B, der var blevet indført for et par måneder tidligere.
Type 110 kom med en stribe af 'simuleret træ'  finer i bredden instrumentbrættet bord, mens en ny varme-og ventilationssystem vidnede om bilens middelklasse forhåbninger. Tilbagelænet forreste pladser var til rådighed mod ekstra gebyr.


Oprindeligt kom Type 110 med en 1085 ccm motor med en påstået effekt på 53 hk, hvilket også ville finde vej til den mere sportslige Prinz 1000 TT, omend med en lidt højere påstået effekt på 54 hk.
I den tidlige 1967 , kom en større motor på 1177 ccm med 60 hk, som også blev tilgængelig i en version, der er udpeget som NSU type 110SC.
Senere i 1967  forenklede NSU  deres modeller.
NSU Type 110 blev omdøbt som NSU 1200, med hævdede motorydelsen nu reduceret tilbage 54 hk, I denne form blev den fortsat tilbudt i Tyskland indtil december 1972.

Mellem 1965 og 1967 blev der produceret 74.000 NSU Typ 110/110SCs.

Efter at bilen var omdøbt til 1200, kom der 256.000 stk mellem 1967 og 1972.

1.085 ccm luftkølet 4 cylindrede (1965 - 1967)
1.177 ccm luftkølet 4 cylindrede (1967 - 1972)