NSU Prinz 1000   1963 - 72

Med Prinz 1000, præsenterede NSU sin nye 4-cylindrede model serie, i 1963 på Internationale Automobil Ausstellung. NSU Prinz 1000 havde en større kompakt krop, så NSU begyndte at gribe ind i middelklassen. Den temperamentsfulde og sporty 4-sæders bil havde ovale forlygter, side luft kølergrill og det karakteristiske klynge af seks separate baglygter. Den gennemprøvede og meget klare kompakte udformning af Prinz 4 var bibeholdt i den nye model markant. Men akselafstanden var 225 cm (Prinz 4: 204 cm) og en længde på 379 cm   (Prinz 4: 344 cm).

Denne udvidelse af den samlede længde og akselafstand var ikke alene til gavn for håndtering og vejgreb, men den kørekomfort. Særlig pleje i forbindelse NSU i design af interiøret. En nydesignet, polstret instrumentbræt med klare instrumenter og let at greb switche, veldesignede sæder, stort opbevaringsrum på venstre og højre for den bageste bænk, hængslet bageste sideruder og øget varme-og ventilationssystem sikrer behagelig og træthed-fri kørsel.
Udefra så vi Prince 1000 på det ovale forlygter, den nye Frontpartieestaltung, den side luftindtag gitter og baglygter på det nye design, akustisk "runde", dæmpede lyd af den nyudviklede fire-cylindrede NSU motor.

4-cylindret var uden tvivl en storslået stykke moderne motor design. Den 4 cylinder motoren stod på tværs på kørselsretningen bageste i bilen.


NSU har valgt luft køling, og især af følgende grunde:   "En luftkølet motor er hurtigere end en vandkølet til driftstemperatur, det skåner chaufføren, især om vinteren, ingen vedligeholdelse, og det er betydeligt lettere end en vandkølet motor med det nødvendige udstyr såsom radiator, vandpumpe og vandpåfyldning. Det sidste punkt var i arrangement af motoren i den bageste af væsentlig betydning."

Den nye Prinz 1000 havde 43 hk. Tromlebremser var standard, men vognen kunne som de første, leveres med skivebremser på forhjulene.

Med den meget lave køretøjets vægt på 650 kg, var der en vægt pr kg på 15,1 kg / hk. Naturligvis besat af en moderne motordesign en overliggende knastaksel, der er drevet af en kæde.
Dette gjorde motoren ivrig, og gjorde en hurtig start og føreren kunne let lave overhaling på bakkerne. Tophastigheden var 135 km / t.

I 1964 kostede Prinz 1000 L.  17497  kr

Motor: 4-cylindret, 4-takts på række.
Slagvolumen: 996 ccm. 40 (43) hk ved 5.000 rpm Maksimal hastighed: 120 km / t



4-cylindret tænding: Tændingsrækkefølge 1-3-4-2. Svinghjulet er 2 omdrejninger for 4-takts. Omdrejningsretning krumtapakslen mod uret. Udsigt over svinghjulet , og rotoren, retning kobling side. Den overliggende knastaksel med rotor (venstre) kører halv hastighed i forhold til krumtapakslen.