NSU wankel spider   1964 - 67

NSU Wankel Spider er en to-sæders cabriolet og var verdens første serieproducerede bil med en Wankel-motor. Wankel-motor blev forløberen for NSU Ro 80 med en to-rotor Wankel motor. Vognen stod klar til salg i det tidlige forår 1964. Fabrikkens ledelse havde i et par år presset på, for at få gevinst på de erhvervede rettigheder til at bruge Wankel-princippet, men der var problemer med testarbejdet, hvilke problemer, kan man gætte sig til.
 
Men et forsøg på et kvalificeret gæt kan være, at holde motorerne tætte i forbrændingskammeret. Selv skrev NSU i sit pressemateriale, at der for ud var gået flere års intensivt testarbejde, mundet ud i:
At man nu kunne indlede en belt ny æra indenfor forbrændings-motorer.


Motorvolumen var 498 ccm. Ydelsen 50 hk, og topfarten - ifølge fabrikken over 150 km/t. Til gengæld skulle man ikke forvente stort mere end 12 km/l. Farvemasssigt var der to valgmuligheder: Alfarød og Liliehvid.

Bilen blev produceret fra 1964 til 1967 i 2375 eksemplarer.
Det kostede 8500 DM (1964) og 7000 DM (1966)

Wankel Spider er i dag en meget efterspurgt vintage.

 

Wankelmotor 1 rotor. Slagvolumen: 498 ccm. Effekt: 50 hk ved 5.600 rpm


 
Wankelmotorer Princip Animationen viser den roterende bevægelse for at se den 3-vinklet rotor (stemplet) i kappen (Trochoid-form) og excenteras, mørke og lyse grønne med en sort spids.

I den excentriske del af excenteras, grøn vender rotoren-lejer ca. Bevægelsen af rotoren på den excentriske del og indre gear, der afvikles i løbet af de små faste redskaber, har den typiske excentrisk-roterende bevægelse. På ydersiden af den excentriske-rotor-bærende er en lysegul, beslag til cam-snoning over rotor-bærende, med blå punkt, for at vise. Motoren arbejder på 4-takts princip. Indtag - Compression - arbejde - udstødning.

Hver 120 grader af rotor-tid forvridning er en arbejdsplads, efter tidspunktet for antændelse gnister til gnist. Den interne redskaber med rotoren (angivet med et blåt punkt i lyset blå grænse) indhylle sig på de små faste centrale redskaber (angivet med mørk blå). Den bærende del af excenteras (mørkegrøn med sort spids) løber frit (lejer) inden for den lille central faste redskaber / lejehuset og kører 3x så hurtigt, som rotoren.
Den excenteras direkte drev den kobling, gearkasse og differentiale på. Lige ved brændstofblanding suget ind i vakuum kraft (gul pil), venstre er kompression og tænding af brændstofblandingen og sted efter magt slagtilfælde og nederst til højre er den forretningen kanal (blå pil). Ind-og udløb ventiler til motorfejl.