NSU Prinz 4   1961-1973

En af de afsløringer af Frankfurt Motor Show i september 1961, var NSU Prinz 4. Ligesom den oprindelige Prinz blev det drevet af en to-cylindret, luftkølet motor. Prinz 4 var langt bedre og fortsatte med at være et godt manipuleret bil, ligesom sine forgængere.
Motoren bæres på tradition for excentriske stang drives knastakslen arvet fra NSU motorcykel motorer og interessant havde en dynastart kombineret starter / generator indbygget i krumtaphuset. Senere fire-cylindrede motorer vedtog den mere konventionelle særskilte startmotoren og generator.


Prinz 4 var afløseren for Prinz 3. En større akselafstand gav bagsædet tiltrangt mere fodplads. Bilen fik også lidt flere hestekræfter, selv om den luftkølede motor ikke fik flere ccm. Som Prinz 1 & 2 blev Prinz 4 også betragtet som en underlig lille bil,  man ikke rigtig kunne katagorisere. Bilen var for lille til mellemklassen, men bød på teknik og køreegenskaber, som var for gode til småbilerne. Onde tunger sammenlignede NSU Prinz 4 med en efterligning af en Chevrolet Corvair i skala 1:4, hvilket vel egentlig ikke er helt uden grund?

Bilen fik stor succes i hjemlandet tyskland, men slog aldrig rigtig igennem på Tysklands traditionelle eksportmarkeder.
I 1964 kostede Prinz 4  kr. 13349. kr

Motor: 2-cylindret, 4-takts
Slagvolumen: 598 ccm
Effekt: 30 hk ved 5.600 rpm