NSU Sportprinz   1959 - 1967

En sportsvogn med 30 heste
I 1960 var succes'en for NSU Prinz så fasttømret, at fabrikken besluttede at fremstille en sportsudgave, NSU Sport Prinz. Motoren var stadig den beskedne 2 cylindrede, men motorens ydelse var øget med 50% til 30 hk.
Omdrejningstallet var sat op til 5500 omdr/min, og topfarten var nu hele 130 km/t.
På grund af små ændringer i bl.a. affjedring og dermed hjulophæng, var vægten øget til 517 kg, fuldt optanket. En egentlig ganske beskeden stigning.

 

I en salgsbrochure for den nye model skriver NSU:

"Hvis de er forvænt som bilist, er Sport-prinzen lige noget for dem. Vognen er billedskøn, udstyret er stilrent og komfortabelt - og vi kan love Dem, at køreegenskaberne er uovertrufne i klassen.

Den berømte italiener Bertone i Turin har tegnet karosseriet, som fremstilles hos NSU.
Både undervogn og motor er overtaget fra den almindelige Prinz, men motorens ydelse er forhøjet fra 20 til 30 HK. Sportprinzen er en specialmodel, -men var ikke mere Specielt, end at enhver NSU-autoservice kendte den.
Prisen for en NSU Spider var 35.000.kr

NSU Sportsprinz.
Motor: 2-cylindret, 4-takts:
500 ccm 1961 /598 ccm
Effekt: 30 hk ved 5.500 omdr