NSU R 80  1971–1977

En af de mest spændende og nyskabende bilmodeller fra NSU er modellen RO 80. En bil, som på mange måder går op med konventionel tænkning. På fabrikken havde man som sagt ressourcerne og pladsen til at eksperimentere, for MC produktionen var stoppet da man i 1960'ere besluttede sig for at bygge en virkelig topbil. Det lå fast, at man ville bruge Felix Wankels rotationsmotor.
Den havde NSU erhvervet alle rettigheder til, og man var fast overbevist om, at den havde en stor fremtid, blot den blev taget i brug, og man så kunne lære af de eventuelle fejler og mangler den måtte have.
Det er værd at bemærke, at alle de Wankel drevne køretøjer som gennem årene er kommet i produktion, eller motorer for den sags skyld, til stationært brug, skal have stemplet NSU i motoren - som et bevis på, at det er NSU som har alle rettigheder.

Det interne modelnavn i prototypefasen blev RO 80. RO for Rotation, og 80 fordi man mente, at den skulle have 80 HK, veje 800 kg., koste 8000 D mark og bruge 0,8 liter brændstof på 10 km.
Men virkeligheden skulle hurtigt vise sig at blive en helt anden. Ydelsen blev på 115 HK. Prisen blev 14.000 D mark, og brændstofforbruget blev gennemsnitligt 1,12 liter for hver 10 km.

 

Altså en bil, som endte langt væk fra de oprindelige intentioner. Men det blev den efter NSU entusiasternes mening, bare det mere spændende af. NSU RO 80 blev den første seriebyggede limousine i verden med Wankelmotor. Karosseriopbygningen blev lagt i hænderne på Glaus Luthe, som skabte den karakteristiske runde og smukke bil i årene 1963-65. Vognen blev en slags stilskaber for den stadigt herskende kileform. Serieproduktionen kom i gang i det tidlige efterår 1967, kort blev NSU RO 80 valgt til `Car of the Year 1968 ´
Gennem de næste 10 år blev der bygget omkring 38.000 eksemplarer, hvor af de 12.000 blev bygget de første 18 måneder, bilen var i produktion. Eksporten gik godt, og bilen blev meget populær i sit hjemland. Kunderne var især folk der beskæftigede sig med formgivning, farver og anden kreativ aktivitet, og det var ikke et ringe skudsmål for en ny bil. Man kan vel ikke tale om kultstatus fra starten, men en kendsgerning er det, alle havde et forhold til bilen... for eller imod !

Kun Mazda fortsatte udvikling af Wankel motoren. Mazda har i dag en sportsvogn, RX-8 med Wankel motor. En 2 kammeret Wankel, 1308 ccm, 160 hk, 0-100 km/t på 6,4 sek. topfarten 234 km/t.

NSU Ro 80 Wankelmotorer.
Wankelmotor: 2 x 497.5 ccm 2-rotor
Slagvolumen: 497 ccm
Effekt: 115 hk ved 5.500 omdr