NSU K 70.  1969 - 1970  &  VW . 1970-1974

Designet af Claus Luthe blev K70 oprindeligt udviklet af NSU som en lillebror til den mere berømte Ro 80, den vigtigste forskel er, at K70 brugte en konventionel stempelmotor stedet for Ro80 mere kompliceret wankelmotor.
Navnet "K70" henviste til, at motoren havde en effekt på 70 hk , "K" som angiver det tyske ord "Kolben", hvilket betyder stempel, i modsætning til "Ro", som angiver Ro 80 's roterende motor.
NSU planlagt bilens tryk lancering til marts 1969, med hensigt til at præsentere den for et bredere publikum på Geneve Motor Show samme år. Men ligesom bilen var ved at blive lanceret, var der rygter  om den den  forestående overtagelse af NSU til Volkswagen.

 

Planer for K70´s lanceringen blev i sidste øjeblik udskudt med rygter om, at Volkswagen personale havde fjernet K70 fra NSU udstilling lige inden showet start. Rygterne om den »fusion« afspejlede en realitet godkendt på et særligt NSU generalforsamling, der fandt sted den 26. april 1969 og som støttede at, NSU overtog Auto Union til gengæld for en stigning i NSU aktiekapitalen udstedes til Volkswagen.

I virkeligheden overtog Volkswagen NSU på det tidspunkt, og i løbet af 1969 blev Neckarsulm selskabet integreret med Auto Union, som Volkswagen havde erhvervet fra Daimler Benz i 1964, til gengæld skabe grundlag af den moderne Audi selskab, der har udviklet sig enormt frem til i dag.

K70, som blev iværksat med en 4 cylindret vandkølet motor: Dette var en udvikling fra den 4 cylindret motor som lagde i NSU 1200, den steg til 1605 ccm. På trods af rapporter om, at bilens navn afspejlede en ydelse på 70 hk, bilen blev lanceret pralede at den havde 74 hk.

NSU K 70 når aldrig og få fat, det blev kun til en start serie på 23 vogne, hvorpå produktionen overgår til VW.