NSU TT  1965-1972

I sommeren 1965 kom Prinz 1000 TT, en Prinz 1000, der havde fået lidt større og kraftigere motor. Boringen var sat op til 72 mm, og slagvolumen gik op til 1.085 cm, med et kompressionsforhold på 9:1 udviklede motoren 55 HK ved 5.800 o/min, og den gode drejningsmomentkurve var bevaret. Transmissionen var uændret, men der skete en lille opgearing med større hjul monteret med radial-dæk i størrelsen 135-13". Det elektriske anlæg var en 12 volt, men med en beskeden dynamo-effekt pa 225 watt, skønt der var fire forlygter. Tophastigheden var 148 km/t.


Prinz 1000 TT var dog betydelig mere sporsikker end de fleste andre biler, selvom den ikke var nogen egentlig sportsvogn, var den meget fornøjelig at køre.

Det røde advarselsfelt begyndte ved 6.500 o/min, men allerede ved 6.000 o/min. begyndte ventilerne at give lyd fra sig, og man fandt hurtigt ud af, at der ved maksimal acceleration skulle skiftes gear mellem 5.500 og 5.800 o/min.



Motor: 4-cylindret rækkemotor Deplacement:
1.085 ccm  Effekt: 55 hk ved 5,500 rpm Transmission: 4-trins gearkasse
Maksimal hastighed: 148 km / t
Serie: 1965-1972
Pris i 1965. 22.000 kr