NSU Prinz I / II   1957 - 1960

Efter krigen var den offentlige transport yderst mangelfuld, og flere steder manglede den totalt. Det gav et meget stort behov for individuel transport, og motorcykler samt scootere blev produceret i stærkt stigende antal. NSU blev verdens største motorcykelfabrik, men i slutningen af 50'erne læste man skriften på væggen - bortset fra entusiasterne ville europæerne hellere have biler.

I al stilfærdighed blev NSU Prinz konstrueret, og den første prøvebil blev samlet i baglokale til et værtshus. Der skulle være tys-tys om den lille bil, indtil den kom i produktion, og derfor foregik prøvekørslerne om natten.
 


Angiveligt 7,5 million mark blev lånt til at bygge et helt nyt anlæg til projektet. To år senere blev den nye model afsløret for offentligheden i 1957 Frankfurt Auto Show. Det blev en meget speciel lille bil. Næsten som en selvfølge fik den hækmotor for at skaf'fe plads til fire personer inden for en totallængde på 3145 cm.

Produktionen begyndte i marts 1958 med Prinz 1, og i 1959 kom Prinz II.
Prinz I "standard" &  Prinz II "luksus". Eneste forskel var det udstyr der fulgte med bilerne. Man kunne vælge imellem en bred palet af lakeringer, og betale en smule ekstra for at få en to-farvet NSU Prinz 

Motor: 2-cylindret, 4-takts
Slagvolumen: 583 ccm
Effekt: 20 hk ved 5.500 rpm
Maksimal hastighed: 105 km / t