Historien om NSU biler.

Den første bil fra NSU kom i første omgang under licens i 1905, nærmest en rørbil. I Belgien havde man en tysk designer, som kreerede i rør, nærmere bestemt Pfänder. Han blev sat på sagen, da man var ivrig efter at bygge en passende bil til den tyske marked. Man ville prøve og bruge komponenter fra motorcyklen, og demed var NSU Sulmobil født. En ny transportmiddel der skulle appellere til håndværkere, nu en køretøj både til varer & persontransport. Køretøjet var 1-cylindret luftkølede motor med kæde-drevet forhjulstræk, systemet blev ikke den store succes.

Den første original Neckarsulm bil fra 1906, var en lille bil med en vandkølet fire-cylindret motor. En åben to-personers i tredobbelt forstand, ingen tag eller sidedøre, forrude var der heller ikke. Tophastighed var mindst 60 km/t , sideløbende udviklede NSU en helt anden type, nemlig type 15/24 hk, en temmelig store åbne vogn til seks personer, fire-trins gearkasse og en kaleche.

Grundigheden var hermed blev indviet i Neckarsulm, opførelse af biler. På Berliner Automobil Ausstellung 1907, blev tre nye modeller afsløret, bla 10/20 hk, den nu mest kraftfulde model i Neckarsulm motorprogrammet. Den udmærkede sig ved sin fire-trins gearkasse med bakgear. Der kunne mod tillæg fås en med dobbelt tænding og start-knappen system fra Bosch. Som en særlig nyskabelse var aftagelig fælge. De var nu anerkendt som bilproducent, de havde gjort store fremskridt og teknologisk udvikling på de modeller. Men det de hovedsagelig beskæftigede sig med, var udholdenhed og pålidelighed, også hastigheden da man havde store planer om raceløb.

I 1911 bliver navnet ændret til Neckarsulmer Fahrzeugwerk AG. Type 8/24 hk blev præsenteret for offentligheden i Berlin, på den International Automobile Exhibition 1911, den sidste af sin slags før første verdenskrig. Modellen havde nye funktioner som bla omfattede moderne oval radiator med det nye logo for NSU "Neckarsulm Fahrzeugwerke AG" og den indvendige gearskifte. Køretøjet var kun to-sæders.

NSU satte en lastbil på marked i 1914 en 2,5 tons, også en lille økonomist version, type 5/15 PS. Senere i 1926 kom endnu en med flere forbedringer. NSU ville også sætte sit præg i sporten, og allerede i det første løb på 24 September 1921 vandt den lille NSU 8/24, genopbygget som en åben to personers racer. Selvfølgelig betød sporten at motorerne fik større ventiler, og special knastaksel. Det blev til tredobbelte NSU sejr på Avus lille racer i 1924, over en afstand af 260 kilometer, og med hastigheder op på 125 km/t.
I 1928 kom så type 6/30 PS, den var karakteriseret ved sin utrolige driftsikkerhed. Det viste den kun 30 hestekræfters køretøj, ved en 18 dages dag og nat løb på Nürburgring, hvor den kørte 20.000 km uden problemmer. Bilen havde en 1.6.l  6 cylindret motor og med en tophastighed på 85 km/t. Type 6/30 hk blev bygget på samlebåndet af den nybyggede afdeling fabrik i Heilbronn, og var til rådighed som en 4-sæders Phaeton, med 6 vinduer, 4-sæders sports sedan og som en Roadster med to udtrækssenge sæder.

I slutningen af ​​tyverne, byggede NSU ca 500 biler om året. NSU undslap konkurs ved at sælge fabrikken i Heilbronn til Fiat, og dermed kun fokusere på motorcykler i Neckarsulm. Navnet på bilen vil så blive ændret Neckar.


I begyndelsen af trediverne fokuserer man på projektet, som professor Porsche arbejde med. Han eksperimenterede i 1932 med Zündapp, en bil med motor placeret bagerst. Motoren var en 5-cylindret temmelig kompliceret, så der var store problemmer. NSU overtog projektet ved at forenkle det, der kom så tre prototyper som blev bygget i 1933-34, kaldet Porsche Project 32. Motoren bagtil var en 4 cylindret luftkøling, den aerodynamiske krop minder om den fremtidige VW.
Testene var en succes, men produktionen af motorcykler gik nu så godt, at man besluttede at droppe bil projektet. FIAT 500 Topolino blev grundlag i 1939, i samarbejde mellem NSU-FIAT. Lederne fra NSU forudså en recession i fremstilling motorcykler, og begynde derfor at tegne en lille bil til folket.

Den populære Prinz 1 som kom i 1957, havde en lille 2-cylindret luftkølet motor, som var placeret bag bagakslen. Med få ændringer blev den efterfulgt af Prinz 2 og Prinz 3, en nydesignet Prinz 4, som også kom i en sportsudgave. Prinz 4 blev senere forsynet med en 4-cylindret motor.
 
 I 1964 så den første Wankel-motor bilens verden. En Wankel Spider med 50 hk  498 ccm. 1-rotor. I samme år kom Prince 1000 og derefter TT og TT / S . Type 110 som var en familiebil (senere kaldet 1200 SC) blev lanceret i 1965 med en mere rummelig krop.
 
Den fire-dørs NSU Ro 80, blev præsenteret for offentligheden, med en wankelmotor på 995 ccm, 115 hk, den havde skivebremser, med uafhængig affjedring, Fichtel & Sachs Saxomatic tre-trins gearkasse. Den vandt flere designpriser som "Car of the Year 1967 ".
 
I 1969 blev virksomheden overtaget af Volkswagen Group, som fusionerede med NSU Auto Union. Den nye selskab kaldet,  Audi NSU Auto Union AG  repræsenterede slutningen af  både NSU og DKW Marques med alle fremtidige produktion til at bære Audi mærket (selv beholde de fire sikringsanlæg cirkler af Auto Union) Forvaltningen af  Neckarsulm anlægget flyttet til Audis hovedkvarter i Ingolstadt

  
NSU 1000 /1200 blev udfaset i 1972, Ro 80 var den sidste vogn som stadig var i produktion, som bar NSU mærket. Audi har aldrig gjort brug af mærket NSU, efter april 1977, hvor de sidste Ro 80 blev solgt. Selv mens produktionen af Ro 80 er fortsat i Neckarsulm, blev produktion af større Audi modeller som 100 og 200 startet. Porsche 924 og senere Porsche 944 blev også samlet på Neckarsulm.
 
Der bliver nu i Neckarsulm fremstillet Audi  biler af typen A6, A8 og R8. Det er også hjemsted for den "aluminium og Lightweight Design Center", hvor Audis aluminium space frame krop bliver designet og udviklet.